سوالات پرتکرار

۱- سوال : آیا در هنگام مراجعه به مطب های دندانپزشکی در صورتی که به فشار خون بالا مبتلا هستیم باید دندانپزشک را مطلع سازیم ؟

پاسخ : تاریخچه هر گونه بیماری از جمله بیماری های سیستمیک (مانند فشار خون بالا) را باید به اطلاع دندانپزشک خود برسانید تا هنگام درمان با مشکل مواجه نشوید.

۲- سوال: پوسیدگی شیرخوارگی یا شیشه شیر چیست؟

پاسخ:پوسیدگی های زودرس و وسیع که سریع به محض رویشی یا اندکی پس از رویش دندانها آغاز میشود و اغلب تمامی دندان ها را درگیر می کند که علت آن خوردن مکرر شیر بویژه شب تا صبح در رختخواب چه از سینه مادر و چه از شیشه شیر و تمیز نشدن دندانها ؛ و در نتیجه باقی ماندن لاکتوز شیر به مدت طولانی در کنار دندان میباشد.

۳- سوال : آیا داروهای ضد انقعاد خون که در بیماران قلبی مصرف می شوند می توانند سبب بروز مشکلات پس از درمان های دندانپزشکی شوند ؟

پاسخ : برخی از این بیماران که دارای مشکلات پزشکی دیگر نیز هستند با افزایش خطر خونریزی طولانی مدت بعد از درمان دندانپزشکی مواجه می شوند که لازم است قبل از درمان به دندانپزشک خود اطلاع دهند. همچنین از قطع خود سرانه داروهای ضد انعقاد پرهیز شود و قبل از قطع دارو با پزشک خود مشاوره نمایند.

۴- سوال : آیا افراد دارای فشار خون بالا می توانند کاندید ایمپلنت های دندانی شوند ؟

پاسخ : این بیماران باید قبل از کاشت دندان ( ایمپلنت ) دندانپزشک خود و متخصصین ایمپلنت را از وضعیت بیماری خود مطلع نمایند تا تمهیدات لازم در درمان آنها انجام شود.

۵- سوال : من برای رفتن نزد دندانپزشک اضطراب دارم ، ولی نمی دانم در این مورد چه می توانم انجام دهم ؟

پاسخ : اضطراب در مورد درمان های دندانپزشکی غیر معمول نیست. افراد در هر سنی آن را تجربه می کنند . بیماران مسن تر ممکن است کمتر قادر باشند بر استرس خود غلبه کنند که ممکن است این امر به دلیل وضعیت های خاص جسمی آنان باشد . شما باید احساساتتان را با دندانپزشک و پرسنل مطب در میان بگذارید . اجازه دهید آنها بدانند که شما مضطرب هستید تا درمان شما را مطابق با وضعیت روحی شما به انجام برسانند .چنانچه میزان ترس شما به حدی است که مانع از همکاری شما با دندانپزشک میشود انجام درمان تحت بیهوشی و آرامبخشی را به شما پیشنهاد می دهیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیهوشی و آرامبخشی کلیک کنید.

۶- سوال : آیا از دست رفتن دندان ها با گذشت زمان و افزایش سن امری حتمی و غیر قابل پرهیز است ؟

پاسخ : خیر ، امروزه به دلیل پیشرفت های علمی و تأکید بر پیشگیری در دندانپزشکی ، سالمندان دندانهای طبیعی خود را به مدت بیشتری حفظ می کنند . بهداشت دهان خوب و مراقبت های دندانپزشکی مرتب در طول زندگی ، در هر سنی اهمیت دارد . با انجام صحیح روش های بهداشت دهان ، دندان ها و لثه تا سنین بالا سلامت می مانند.

۷-  سوال : در مواجه با درد پس از درمان چه اقدامی باید انجام داد؟

پاسخ : در صورتی که این درد ناشی از درمان ریشه باشد ، امری طبیعی است که معمولا با استفاده از مسکن های ضد التهاب به دستور پزشک کنترل می گردد. بیشترین درد زمانی است که دندان حین غذا خوردن و یا تماس با دندانهای فک مقابل فشار وارد می آید . نکته مهم در جلوگیری از درد  استفاده از مسکن های تجویز شده توسط پزشک بصورت منظم و سر ساعت و قبل از بروز درد است.

۸- سوال : آیا به طور معمول پس از عصب کشی باید آنتی بیوتیک مصرف نمود ؟

پاسخ : خیر . تنها در شرایط بروز تب و لرز ، تورم زیاد در حد تغییر شکل صورت ، محدودیت در باز شدن دهان و سایر موارد با تشخیص پزشک متخصص باید آنتی بیوتیک مصرف نمود.

۹- سوال : چه مدت پس از درمان ریشه باید دندان را ترمیم کرد ؟

پاسخ : در اولین فرصت باید اقدام به ترمیم تاج دندان کرد مگر در مواردی که درد و ناراحتی شدید وجود داشته و به توصیه پزشک می بایست ترمیم را تا کمتر شدن ناراحتی به تعویق انداخت . لازم به ذکر است که پس از درمان ریشه ، پانسمان موقت بر روی دندان قرار داده شده که تایک ساعت پس از درمان نباید غذا بر روی آن جوید و تا انجام ترمیم دائم از خوردن غذای سفت پرهیز نمود.

۱۰- سوال: چرا گاهی دندان های سالم درد می کنند؟

پاسخ: بعضی مواقع یک دندان به ظاهر کاملا سالم می باشد و دارای هیچ پوسیدگی در سطح خود نمی باشد. اما این دندان به ظاهر سالم، ممکن است گاهی به دلایل مختلف دچار درد شود از جمله این عوامل به موارد زیر اشاره می شود:

• تحلیل لثه دندان و بیرون ماندن ریشه دندان
  • مسواک زدن خشن
  • رفلاکس معده
  • مشکلات گوارشی
  • تمیز کردن دندان با اجسام تیز
  • ترک های ریز دندانی
۱۱- سوال:چه موقع اقدم به کشیدن دندان عقل نماییم؟

پاسخ:دندان شما، نهفته یا نیمه نهفته است.

دندان شما کاملا آشکار است اما به صورت نامنظم رشد کرده است و به دندان‌های دیگر فشار می‌آورد.

دندان تقریبا یا کاملا پوسیده شده است ( در این حالت احتمال انتقال عفونت به لثه و دندان‌های دیگر بالا است)

۱۲-  سوال: علت آبسه دندان چیست ؟

پاسخ: اولین عاملی که باعث به وجود آمدن آبسه می شود سوراخ هایی است که بر روی قسمت بالایی دندان های بالا و قسمت پایینی دندان های پایین و بر روی لثه به وجود می آیند.از جمله عوامل دیگری که باعث به وجود آمدن عفونت در این نواحی از دهان شما می شوند می توان به عواملی مانند ترک خوردگی دندان ها، بیماری های مربوط به لثه و .. اشاره کرد.

۱۳- سوال: بهترین زمان برای انجام فیشورسیلانت چه زمانی است؟

پاسخ:باید دقت داشته باشید برای پیشگیری از پوسیدگی های سطح دندان بهتر است که بعد از رویش دندان های دائمی کودکان این اقدام انجام شود زیرا فیشور روی دندان های فاقد پوسیدگی قرار می گیرد و درصورتی که دندان دچار پوسیدگی شود نمی‌ توان این عمل را انجام داد.

۱۴- سوال:روش های کم کردن درد دندان به صورت سنتی چیست؟

پاسخ:آب نمک و ماساژ ناحیه درد ،چای سیاه (یک چای کیسه ای را خیس کرده و در محلی که درد می کند قرار دهید)  و سیر نیز یکی از محصولاتی است که در کاهش درد دندان شما معجزه خواهد کرد. برای همین منظور می توانید یک حبه از سیر که لِه شده است را با نمک مخلوط کنید و بر روی دندان بگذارید.

۱۵- “عصب کِشی” درست است یا “عصب کُشی”؟

پاسخ: هردو اصطلاح به عنوان اصطلاحات عامیانه و شایع می باشد که درواقع به درمانهای قدیمی اشاره دارد.

با توجه به اینکه هدف اصلی در این درمان بهبود وضعیت ریشه دندان و بافت های محافظت کننده آن می باشد، اصطلاح “درمان ریشه دندان” اصطلاح صحیح می باشد.

۱۶- تعریف درمان ریشه دندان چیست؟

پاسخ: در درمان ریشه، بافتی که در ریشه دندان وجود دارد و به دلیل پوسیدگی یا ضربه ملتهب یا عفونی شده است، همچنین میکروبهایی که در ریشه دندان جای گرفته‌اند، خارج میشود و با مواد مخصوص پر کردن ریشه دندان پر میشود.

۱۷- هر دندان چند کانال دارد؟

پاسخ: بسته به این که دندان در ناحیه قدامی دهان قرار گرفته باشد یا در ناحیه خلفی، تعداد ریشه های آن و تعداد کانال ها متفاوت است.

همانطور که از ظاهر دندان ها مشخص میباشد دندان های قدامی دارای اندازه ی کوچکتر، تعداد ریشه های کمتر و تعداد کانالهای کمتر نسبت به دندان های خلفی می باشد.

۱۸-آیا بلافاصله بعد از درمان ریشه درد بهبود می یابد؟

پاسح: بعد از انجام درمان ریشه درد بیمار به مقدار زیادی کاهش می یابد.

درد بعد از کار درمان ریشه می توانداز کم تا خیلی زیاد متغیر باشد.

معمولاً چند روز بعد از درمان ریشه، درد در دندان وجود دارد که علت آن مراحل انجام شده جهت درمان ریشه می باشد.

همچنین درد در حین جویدن چند روز بعد از انجام درمان ریشه  قابل پیش بینی می باشد که به مرور زمان برطرف خواهد شد.

همه این موارد بستگی به وضعیت دندان قبل از درمان دارد میزان التهاب و یا وضعیت عفونی بودن یا نبودن دندان قبل از درمان بسیار بر روی میزان درد بعد از کار موثر میباشد از عوامل تاثیرگذار دیگر در این زمینه پیچیدگی درمان می باشد.

۱۹-آیا احتمال تورم و یا عفونت بعد از درمان ریشه وجود دارد؟

پاسخ: بسته به شرایط دندان قبل از انجام درمان ریشه، احتمال بروز تورم و تب و کاهش باز شدن دهان، بعد از انجام درمان ریشه وجود دارد که با تجویز آنتی بیوتیک مناسب برطرف خواهد شد.

۲۰-علت تغییر رنگ دندان های قدامی بعد از انجام درمان ریشه چه می باشد؟ درمان این وضعیت چه می باشد؟

پاسخ: دو دلیل برای تغییر رنگ دندان های قدامی بعد از  درمان ریشه وجود دارد؛

دلیل اول، وجود مواد پرکننده کانال ریشه در ناحیه تاج دندان می باشد که با حذف این مواد از ناحیه تاجی معمولاً رنگ دندان به حالت طبیعی باز می گردد.

و دلیل دوم به علت ترمیم نامناسب تاج دندان است، که با جایگزینی ترمیم و یا روکش کردن دندان، رنگ دندان به حالت اولیه باز می گردد.

همچنین در مواردی که دندان دارای تاج نسبتاً سالم باشد، میتوان از درمان بلیچینگ که باعث سفید شدن دندان میشود استفاده کرد.

۲۱- سوال: آیا عصبکشی دندان دردناک است؟

پاسخ: معمولاً درمان ریشه دندان با درد همراه نمی‌باشد.

ولی بسته به شرایط دندان قبل از شروع درمان مثل وجود یا عدم وجود عفونت در دندان و یا میزان التهاب موجود درد دندان ممکن  است مقداری آزردگی در حین درمان وجود داشته باشد که معمولاً با تکنیک های متفاوت بی حسی این درد از بین خواهد رفت.

اگر ترس از دندانپزشکی دارید یا درد حین درمان را نمی توانید تحمل کنید اینجا کیلیک کنید.

۲۲- سوال: چرا دندان من نیاز به عصبکشی دارد؟

پاسخ:اگر بافت زنده دندان دچار التهاب یا عفونت شود، دندان نیاز به عصبکشی دارد. التهاب یا عفونت دندان به دلیل پوسیدگی یا ضربه به دندان ایجاد می شود.عصبکشی باعث حفظ دندان و جلوگیری از انتشار عفونت می شود. یک انسان بالغ نیاز به پالپ ندارد ولی در دوران بچگی، وجود پالپ برای تکامل دندان و ریشه آن لازم است.

۲۳- سوال: آیا درمان جایگزین برای عصبکشی وجود دارد؟

پاسخ:درمان جایگزین، کشیدن دندان است ولی لزوماً حفظ دندان بهتراست. چرا که عصبکشی موفقیتی بالای ۹۵ درصد دارد. حفظ دندان باعث جلوگیری ازمشکلاتی می شود که درآینده قراراست رخ دهد. مثل مشکلات در جویدن، جا به جا شدن دندانهای کناری، از دست رفتن حجم و دانسیته استخوان فک. همچنین حفظ دندان و انجام عصبکشی و بعد از آن ترمیم، از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است چرا که هر جایگزینی مثل بریج یا ایمپلنت از نظر اقتصادی گرانتر است.

۲۴- سوال: چه موقع نیاز به پرکردن دندان است؟

پاسخ:زمانی که دندان پوسیده می شود، می بایستی به دندانپزشک مراجعه کرده و به پر کردن دندان پوسیده شده اقدام نمود.پوسیدگی دندان از طریق عکس برداری و معاینه قابل تشخیص است. هرچه زودتر اقدام شود بهتر است.

۲۵- سوال:چرا لثه موقع مسواک زدن خونریزی می کند؟

پاسخ:خونريزى لثه ها به دليل عفونت و التهاب مى باشد كه حتما بايد تحت معاينه قرار بگيرد، ساده ترين درمان جرم گيرى زير لثه اى است كه معمولا به طور كامل اين مشكل را حل مى كند

۲۶- سوال:از چه موقع باید شروع به تمیز کردن دندانهای نوزاد کرد؟

پاسخ:از هنگامى كه اولين دندانهاى نوزاد در دهانش پديدار ميشود نياز به مراقبت و بهداشت دارند و مسوليت اين كار برعهده مادرشان مى باشد كه بعد از هر وعده شيردادن با يك پارچه سفيد تميز و خيس دندان هاى نوزاد را تميزنمايد.

۲۷- سوال: آیا خانمهای باردار هم می توانند به دندانپزشکی مراجعه کنند؟

پاسخ: بله. انجام تمامی خدمات اورژانسی به منظور کم کردن درد, در تمام دوران بارداری مجاز است. برای درمانهای غیر ضروری سه ماهه ی دوم بارداری بهترین زمان است. حتی انجام جرمگیری در دوران بارداری توصیه هم می شود و ارتباط مستقیم با وزن کودک هنگام تولد دارد.

۲۸- سوال: آیا جرمگیری به مینای دندان اسیب میزند؟

پاسخ: هرگز . این یک باور عامیانه است و هیچ اساس علمی ای ندارد. جرمگیری توسط ابزاری انجام می شود که سری کند دارد و صرفا دارای لرزش با فرکانس بالا است و هیچ اسیبی به مینای دندان وارد نخواهد کرد.

, , , , , , , ,
خدمات ویژه دندانپزشکی کودکان